Plastikkirurgi i media
Titt som tätt så dyker det upp inslag i olika media där man tar upp plastikkirurgi och plastikkirurgiska operationer. Man kan dela upp dessa artiklar och TV-inslag i tre grupper. Dels har vi de som är rent nyhetsdrivna det vill säga att de förmedlar något som hänt och som har ett nyhetsvärde. Dessa inslag kan vara både positiva och negativa ur plastikkirurgisk synvinkel då det enbart förmedlar fakta utan att innehålla värderingar. Den andra gruppen är de där producenten redan från början bestämt sig för en viss vinkling utgående från sina egna åsikter och vad som ger flest tittare eller säljer flest lösnummer. Som intervjuad plastikkirurg förstår man att det är en sådan här produktion som är tanken då intervjuaren ständigt återkommer till samma fråga och försöker lirka fram det svar som passar den linje som är bestämd från början. Jag har varit med om att som representant för såväl myndigheter som intresseföreningar sitta i timmar med en reporter som gör allt för att få mig att säga vissa ord som sedan kan tas ur sitt sammanhang för att användas för att understryka produktionens förbestämda syfte. Lyckas man klara sig ur dessa fällor och benhårt håller sig till fakta brukar tre-timmars intervjun sluta med 3 sekunder i den färdiga produktionen. Slutligen har vi det som kallas redaktionell marknadsföring. Det innebär att ett reklambudskap förpackas så att det ser ut som ett vanligt nyhetsinslag men har som syfte att marknadsföra exempelvis en produkt eller klinik. Det här är en mycket välanvänd marknadsföringsteknik inte bara inom plastikkirurgin utan inom marknadsföringsindustrin i stort. Ofta är dessa artiklar eller inlägg mycket professionellt gjorda och kan enkelt tas som en seriös produktion även av uppmärksamma läsare.
Sammanfattningsvis måste Du som konsument av artiklar och andra mediala inslag vara observant på syftet med det som skrivs i tidningar och sociala medier och sänds i tv-kanalerna. Vad är syftet med artikeln? Finns det några källhänvisningar som jag kan kontrollera etcetera.
Kommentera gärna inlägget!
Dina frågor och kommentarer skapar plastikinfo.se
Vår hemsida är tänkt att kunna ge oberoende och vetenskapliga svar på alla de frågor du har kring plastikkirurgi och plastikoperationer. Ju fler frågor vi får in desto bättre kan vi forma vår information för att passa just er som besöker oss. Alla frågor är välkomna och du får givetvis vara anonym!
Om du skickar med bilder så skriv gärna om vi får lägga ut dem tillsammans med svaret. Det är lättare för andra att förstå svaret om de kan se utgångsläget.
Passa på att börja prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Ingen reklam bara faktabaserade nyheter från våra experter.